![]() |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
δημοσιεýματα ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ 90 ΧΡΟΝΙΑ ΞΕΡΙΖΩΜΟΥ ΣυντÜχθηκε απü τον/την Romfea.gr Στις 12 και 13 Οκτωβρßου 2012 το ΤμÞμα ΠοιμαντικÞς και Κοινωνικης Θεολογßας του Α.Π.Θ. και η ΙωνικÞ Εστßα-Ενωση Σμυρναßων και Μικρασιατþν, οργÜνωσαν επιστημονικü συνÝδριο για να τιμÞσουν την πρþτη γενιÜ των προσφýγων απ'ο την Μ. Ασßα, τον Πüντο, την Καππαδοκßα και την Ανατ. ΘρÜκη που Ýφθασαν στο λιμÜνι της Θεσσαλονßκης τον Σεπτßμβριο του 1922 με την ΜικρασιατικÞ ΚαταστροφÞ και οι Καππαδüκες μετÜ τον Ιοýνιο του 1923 σε εφαρμογÞ της ΣυνθÞκης της ΛωζÜνης. ¸τσι η Θεσσαλονßκη κατÝστη η ΜητÝρα, κατ’ Üλλους, η Πρωτεýουσα των Προσφýγων. Οι οργανωτÝς του Συνεδρßου εßχαν ως προοπτικÞ και τον εορτασμü των 100 χρüνων απü την απελευθÝρωση της Θεσσαλονßκης, αφοý οι πρüσφυγες Þλθαν σε μια ελÝυθερη πüλη, üπου βρÞκαν ελπßδα και καταφυγο. Το ΣυνÝδριο χαιρÝτισαν, ο ΚοσμÞτορας της ΘεολογικÞς ΣχολÞς καθηγητÞς κ. ΜιχαÞλ ΤρÝτος και ο προκοσμÞτορας καθηγητÞς κ. ΧρÞστος Οικονüμου, που υπενθÞμισε μια ανÜλογη προσφυγιÜ, των Κυπρßων, μετÜ την τουρκικÞ εισβολÞ του 1974. Ο Πρüεδρος του ΤμÞματος ΠοιμαντικÞς και ΚοινωνικÞς Θεολογßας καθηγητÞς κ. ΑθανÜσιος ΚαραθανÜσης και η Πρüεδρος της ΙωνικÞς Εστßας καθηγÞτρια της ΙατρικÞς του Α.Π.Θ. κ. ΜελπομÝνη Ρεßζογλου-ΖαβιτσανÜκη καθþρισαν τους σκοποýς του Συνεδρßου και η ιατρüς κ. ’Αννα ΘεοφυλÜκτου στην εισαγωγικÞ ομιλßα της επεσÞμανε τις δýσκολες περιστÜσεις που αντιμετþπισαν οι πρüσφυγες, αλλÜ κατüρθωσαν, με την εργατικüτητÜ τους, να αναδειχθοýν σε πολλÜ επιπεδα, δßνοντας, Ýτσι μια ελπßδα για την αντιμετþπιση των σημερινþν δυσκολιþν της πατρßδας των τελευταßων ετþν. Οι εισηγητÝς παρουσßασαν Ýνα ευρÞτατο φÜσμα της ζωÞς του προσφυγικοý κüσμου στη Θεσσαλονßκη. ¸τσι παρουσιÜσθηκαν, οι προσφυγογειτονιÝς στην Θεσσαλονßκη στο κ'εντρο και στην περιφÝρεια (Αθ. ΚαραθανÜσης), ο σημερινüς, προσφυγικüς, κατÜ το πλεßστον, ΔÞμος Συκεþν-Νεαπüλεως (Κ. ΝιγδÝλης), τα προβλÞματα που αντιμετþπισαν οι πρüσφυγες κατÜ την εγκατÜστασÞ τους με πηγÝς εφημερßδες της Θεσσαλονßκης της εποχÞς, (Β. ΚουκουσÜς και Περ. ΒακουφÜρης) οι πρüσφυγες απü το ΟυσÜκ που εγκαταστÜθηκαν στην ΝÝα Ευκαρπßα (ΘωμαÞ Σαββοποýλου), η εγκατÜσταση τους στους σημερινοýς χþρους του Α.Π.Θ. üπου τüτε Þταν τα εβραικÜ νεκροταφεßα δημιουργþντας τον πολυÜνθρωπο συνοικισμü της Αγßας ΦωτεινÞς (ΠÜρις Σαββαßδης), η υγειονομικÞ μÝριμνα για την περßθαλψη των προσφýγων με την ßδρυση μικρþν νοσοκομεßων, φαρμακεßων κλπ. (Θεüδ ΔαρδαβÝσης). ’Αλλες εισηγÞσεις εßχαν ως αντικεßμενο τα σωματεßα που ßδρυσαν οι πρüσφυγες (’Αννα ΘεοφυλÜκτου, Πασχ. Βαλσαμßδης και Ηρω ΣτοÞλα), την Κοινωνιολογßα του προσφυγικοý ζητÞματος, την κοινωνικÞ δηλ. σχÝση προσφýγων και εντοπßων (Κ. Κωτσüπουλος), την φροντßδα της Μητροπüλεως Θεσσαλονßκης για τους πρüσφυγες (Ιω. Μπßκας). Οι πρüσφυγες Ýφεραν λεßψανα αγßων και εικüνες απü τις πατρßδες τους (Εισηγηση Συμ. Πασχαλßδης), δεν "λησμüνησαν το σχολεßον" συμβÜλλοντας στην αναμüρφωση του εκπαιδευτικοý χ'αρτη της Μακεδονßας (Σιδ. Ζιþγου-Καραστεργßου). Το ΣυνÝδριο αυτü, με τις πρωτüτυπες εισηγÞσεις, ανÜδειξε, πρÜγματι, την Θεσσαλονßκη ως ΜητÝρα των προσφýγων, αλλÜ και Ýδειξε πüσο δüüμο Ýχει να διανýσει η Ýρευνα για την πληρÝστερη μελÝτη του, εφ’ üσον, πλην των Θεσσαλονßκειων εφημερßδων της εποχÞς, πολýτιμη πηγÞ συνιστÜ και το πρωτüτυπο υλικü που φυλÜσσεται στο Ιστορικü Αρχεßο Μακεδονßας (Τριαντ. Κουρτοýμη και ΙορδÜνα ΧατζηισαÜκ). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||